shoppingtipset

Kontakt: [email protected]

Ricinolja

Kategori: Shoppingtips

Ni har säkert läst om tjejer som använder ricinolja i håret för att få det att växa snabbare. Även jag har provat, och tänkte nu dela med mig av mina resultat. 
 
Rekommenderad användning: Man tar lite olja i handen, värmer upp det genom att gnugga händerna mot varandra, och masserar sedan in oljan i hårbottnen (i torrt hår). Efter att ha låtit det verka i 30 min tvättar man håret. Detta gör man ungefär två gånger i veckan.
 
Påstått resultat: Håret sägs växa upp mot 6cm i månaden, istället för 1-2cm.
 
Funkar det? Jag upplever att håret växer snabbare, men också att man tappar en del hår vid användningen. Jag vet inte om det är för att oljan är så kletig att man därför masserar loss hårstrån som skulle fallit av någon dag senare eller inte, men lite läskigt är det. 
 
Hur använder jag det? Jag kör små perioder då jag använder ricinolja, för att håret inte ska vänja sig. Har ingen aning om det har någon betydelse eller inte, men jag testar. Nu brukar jag dock blanda ut ricinoljan med mandelolja, för att det ska bli mindre klistrigt. Eftersom jag inte tvättar håret mer än två gånger i veckan, blir det så att jag använder oljan varje gång jag tvättar håret under mina aktiva perioder. Jag gnuggar in rejält med olja i hårbottnen, och tar sen bara mandelolja i hårtopparna. Sedan låter jag det verka så länge som möjligt, allt från en halvtimme till tre timmar. Schamponerar två gånger, kör en inpackning eller rejält med balsam och sköljer ur noga.
 
Var köper man det? I hälsokosten eller på Apoteket. Det är egentligen ett laxermedel, och brukar finnas bakom kassan eftersom det förvaras i kyl. Kostar under femtiolappen.
 
Är det värt det? Jag har hållt på från och till i ett år, tycker lätt det är värt det. Men kör som sagt i perioder om nån månad i taget, och vilar sedan hårbottnen ett par månader då jag bara kör kuren då och då. 
 
Har ni testat? Vad är era erfarenheter?
 

Kommentarer

  • ❤ W I L M A S A B I N A ❤ säger:

    Bra tips!

    2013-03-02 | 17:39:58
    Bloggadress: http://wilmasabina.blogg.se
  • En flicka som är stark säger:

    Tack för tipset :) Bra blogg!

    2013-03-02 | 18:36:37
    Bloggadress: http://jessi91.spotlife.se
  • Jackie - drömmen om att bli författare och SM i agility säger:

    Bra tips! Ska testa det ngn gång :D

    Vad ska du göra ikväll? Anmäl dig gärna till veckans blogg där du har chansen att få massor av nya besökare + en rolig vinst!

    2013-03-02 | 20:01:12
    Bloggadress: http://jackieie.blogg.se
  • CJ säger:

    Jag har testat, tyckte dock bara att håret blev fett och att det var svårt att tvätta ur. Men det är säkert olika, beroende på vilken hårtyp man har.

    Svar: Ja, jag brukar som sagt schamponera två gånger, och väldigt noggrant. Får bort allt då känns det som... Jag har förvisso ganska tunt hår, så då kanske det är lättare att få rent också.
    SHOPPINGTIPSET

    2013-03-04 | 17:04:35
    Bloggadress: http://cjs.blogg.se

Kommentera inlägget här: