shoppingtipset

Kontakt: [email protected]

Äppelcidervinäger

Kategori: Mat

Jag har sedan två månader tillbaka druckit en liten klunk äppelcidervinäger innan varje måltid. Äppelcidervinäger är gjort av äpplen som fått jäsa, och sedan mogna på träfat. Den färdiga äppelcidervinägern innehåller ättikssyra, aminosyror, mineraler, vitaminer och pektin.
 
 
För hälsans skull: 
  • Äppelcidervinäger tros kunna stärka skyddet mot fria radikaler som orsakar cancer, framför allt genom betakarotenet. Pektinet lär vara effektivt mot tjocktarmscancer.
  • Äppelcidervinägern ska dessutom förhindra njurstenar, lindra artrit, förbättra matsmältning och motverka förstoppning. Dessutom ska äppelcidervinägern motverka allergier, dålig andedräkt och kroppsodör och skydda mot matförgiftning.
  • Slutligen ska det också vara kolesterol- och blodtryckssänkande.
 
 
För skönhetens skull: 
  • Man kan skölja håret med 0,5 dl äppelcidervinäger och 1,5 dl vatten efter tvätt. Detta ska återställa hårbottnens PH-värde och motverka mjäll och andra problem genom att vara bakteriedödande.
  • Äppelcidervinäger kan neutralisera det gula i blekt hår, och göra håret blankt.
  • Har man fet hy kan man prova att fukta en bomullstuss i äppelcidervinäger och eventuellt lite vatten, och badda ansiktet. Äppelcidervinägern ska som sagt vara bakteriedödande och balansera PH-värdet. Dessutom absorberar det fett från huden, och motverkar därför acne.
  • Äppelcidervinägern sägs vara effektiv mot celluliter.
 
För viktens skull:
  • Många italienare sägs dricka 2 tsk äppelcidervinäger innan varje måltid, för att hålla sig friska och i form.
  • Vissa studier visar att äppelcidervinäger har en viktreducerande effekt. Alternativmedicinen har länge använt äppelcidervinäger som kosttillskott för viktnedgång.
  • Äppelcidern tros kunna öka förbränningen, och därför verka viktminskande.
  • Vinägern sägs också vara hungerstillande.
 
Vilken ska man välja?
Jag har bara provat två olika, men känner redan att jag hittat rätt. Första gången köpte jag Zetas äppelcidervinäger. Den var oerhört sur, och räckte bara någon vecka. Dessutom innehåller den E220 (konserveringsmedlet svaveldioxid, som kan ge upphov till överkänslighetsreaktioner och irritation i magsäcken) och sufiter. Till nästan samma pris hittade jag sedan Kung Markattas äppelscidervinäger. Den innhåller tre gånger så mycket vinäger - för bara några kronor mer. Jag älskar Kung Markatta, och tycker det är fantastiskt att de kunnat komma in på marknaden i så stor omfattning. Kung Markatta har bara ekologiska produkter, och deras äppelcidervinäger tillverkas av juice från ekologiska äpplen som odlats med enbart naturens hjälp. Den är varken pastöriserad eller upphettad, vilket gör att hälsosamma enzymer bevaras. Jag köper den ofiltrerade, som är lite grumlig - har fått för mig att den innehåller mer nyttigheter. Smaken är mycket rundare än Zetas, och det är inte särskilt svårt att svälja en klunk.
 
Har jag märkt någon skillnad?
Jag skulle nog faktiskt säga att jag har märkt skillnad. Givetvis är det inte lätt att märka hälsoeffekterna själv, men jag tycker att jag blir mindre uppblåst efter mat. I början tyckte jag att min kropp kändes ovanligt tajt, men då tränade jag också varje dag. De senaste två veckorna har varit lugnare på grund av tentastudier, men jag tycker ändå att känslan har hållt i sig.
 

Kommentarer

  • Thowe säger:

    Oerhört intressant. Har varit skeptisk till äppelcidervinäger då det har varit olika resultat i olika studier men vore kul att testa! Dina resultat verkar ju absolut positiva.

    2013-03-27 | 16:26:52
    Bloggadress: http://finest.se/gymtokig
  • Joakim säger:

    Det finns ingen vetenskap som stöder att användandet av äppelcidervinäger skulle påverka vikten åt det ena eller andra hållet.

    2013-03-27 | 16:41:22
  • Idun Skuggbarn säger:

    Jag har tvättat håret med bikarbonat och vinäger i ett års tid nu och måste bara berätta att rödvinsvinäger är grymt att ha i håret (får inga tovor eller någonting). Mycket bättre än äppelcidervinäger, men en ska nog undvika det om en har väldigt ljust hår, annars blir det nog missfärgat :)

    2013-03-27 | 22:12:43
    Bloggadress: http://skuggornasdotter.wordpress.com/

Kommentera inlägget här: